Bezmála padesát milionů korun musí v roce 2013 ušetřit vedení Dopravního podniku města Brna. Kvůli tomu musí změnit trasy mnohých linek ve všech částech jihomoravské metropole. Dramatické změny se dotknou i obyvatel a cestujících v Líšni. Tou nejzásadnější změnou je novinka v podobě zakončení líšeňské páteřní tramvajové linky číslo 8 ve smyčce na Novolíšeňské ulici. Do sídliště a na konečnou „osmičky“ na Mifkově pak pojede jen každá druhá tramvaj.
„Ve smyčce Novolíšeňská skončí polovina spojů mezi devátou a třináctou hodinou,“ potvrdil Jan Seitl, vedoucí dopravního odboru Dopravního podniku města Brna. Cestující podle něj ale nepůjdou do sídliště pěšky. „Obsluha úseku Novolíšeňská – Mifkova zůstává zachována polovinou spojů linky 8 v intervalu deset minut nebo autobusy linky 55,“ doplnil Seitl s tím, že „pětapadesátka“ bude navazovat na všechny končící spoje linky číslo 8.
Linka 45 přestane jezdit
Další výraznou změnou je úplné zrušení autobusů linky 45. Tu v Líšni nahradí autobusy na lince 78, které ale budou jezdit po jiné trase. Ze Staré Osady už linka 78 nazamíří na Vinohrady, ale pojede přes zastávky Dělnický dům a Malou Klajdovku, tedy po trase zrušené „pětačtyřicítky“. Autobusy linek 78 už ale nepojedou k poště na Vlkově ulici, což s nelibostí nese nejeden člověk z Líšně. K poště se však může dostat regionálními autobusovými linkami 201 a 202.
„Veškeré změny v dopravě jsme vážili jako na miskách vah,“ tvrdí generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Podle něj se sice dopravní opatření dotknou od Nového roku většiny cestujících, na druhou stranu znamenají leckdy i příjemnou změnu. „Konkrétně jde například o novou trasu linky 78 a propojení sídliště Líšeň s poliklinikou na Viniční,“ poznamenal Havránek.
Prodloužení linek? Zapomeňte
Úsporná opatření v roce 2013 mají za následek i to, že se cestující prozatím mohou rozloučit s jakýmkoliv slibovaným prodlužováním linek. Trolejbusové linky 25 a 26, které už více než čtvrt století končí v provizorní smyčce v Novolíšeňské ulici, nebudou tedy ani v příštím roce prodlouženy do sídliště. „Jsem optimista a doufám, že se prodloužení tras trolejbusů do útrob sídliště dožiji,“ konstatoval šéf Dopravního podniku města Brna.
I tak doznají trolejbusy linek 25 a 26 od Nového roku drobných změn. „Počet spojů na lince 25 bude vyšší v celé základní trase Novolíšeňská – Osová. Kloubové trolejbusy navíc v dopoledeních hodinách převedeme z linky 25 na linku 26, což umožní zkrácení její trasy pouze do zastávky Provazníkova,“ upřesnil vedoucí dopravního odboru Seitl.
Pavel Mokrý