V době vyspělých IT technologií, které na naše děti vyskakují na každém kroku, se klasická kniha „krčí“ nesměle v koutě. Potěšení z četby, spojené s vůní nových stránek, krásné ilustrace, obrovský prostor pro fantazii a celková vnitřní potřeba číst. To vše se poměrně rychle s každou nastupující generací vytrácí. Nezájem o knihy se stupňuje zvláště v období tzv. čtenářské krize (jak se toto spojení užívá) na konci dětství, v době dospívání. Vědomi si těchto skutečností, snažíme se oživit zájem v našich dětech o knihy.
ZŠ Holzova využila možnosti Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost v rámci výzvy č. 56 MŠMT a zapojila se do projektu „Čtenářské dílny jako prostředek ke zkvalitnění čtenářství a čtenářské gramotnosti“.
Získali jsme tak nejen možnost oživit od podzimu výuku českého jazyka a literatury o nové metody, ale škola mohla čerpat finanční prostředky na rozšíření svojí knihovny pro děti nákupem cca dvou stovek nových knih, knih, které žáky opravdu baví a rádi si je půjčují. Knihy s přitažlivým příběhem, zajímavými hrdiny, zábavné i poučné, knihy nejrůznějších žánrů. Pořídili jsme sedací vaky pro vybavení žákovského klubu a v neposlední řadě využíváme ve výuce zakoupené „čtečky“, se kterými se děti rády učí pracovat. Metody „dílen“ realizujeme v průběhu celého roku ve dvou zvolených třídách – osmé a páté, ale také v dalších třídách i ročnících, aby si tento přístup k rozvíjení čtenářství osvojili i ostatní žáci.
Jednou z nejúspěšnějších čtenářských dílen se stala ta, do níž jsme dětem přinesli velké množství krásných nových knih a ony si mohly vybrat , která je nejvíce na první pohled zaujala. Do „své“ knihy se každý začetl a posléze vyhodnotil, zda ji bude číst dále a zda vybral dobře. Většina dětí chtěla v četbě pokračovat, a tak vzrostl i zájem o školní knihovnu, kde jsou knihy umístěné.
Mgr. Alexandra Vokřálová