STANOVISKO k ukončování původních smluvních vztahů a vypsání nových výběrových řízení příspěvkovou organizací Správa majetku Líšeň na uzavření rámcových smluv na opakující se dodávky, služby a práce nutné pro správu bytového a nebytového fondu
Příspěvková organizace Správa majetku Líšeň, p.o. vznikla dne 1.1.1997 na základě Zřizovací listiny schválené Zastupitelstvem městské části Brno-Líšeň dne 28. 11. 1996. Jedná se o neziskovou organizaci s právní subjektivitou. Základním posláním organizace je provádět komplexní správu nemovitostí (tj. bytových i nebytových objektů), které jsou v majetku Statutárního města Brna a v souladu se Statutem města Brna byly svěřeny Městské části Brno-Líšeň.
V dubnu 2013 byl Radou městské části Brno-Líšeň, která je statutárním zástupcem zaměstnavatele, odvolán stávající ředitel SML, p.o. a na základě řádného konkurzního řízení byla tímto orgánem do funkce ředitelky jmenována paní Ing. Zdenka Čapková.
Po jmenování nové ředitelky byla v organizaci provedena pověřením starosty městské části veřejnosprávní kontrola, jejímž cílem bylo přezkoumání postupů, na jejichž základě byly v minulosti uzavřeny rámcové smlouvy pořízené na opakující se dodávky, služby a práce nutné pro zabezpečování správy bytových a nebytových prostor. Byl prověřován jejich obsah, forma a následné plnění, včetně kontroly výběrových řízení, které jejich uzavření předcházely. Vzhledem k zadání této kontroly bylo rozhodnuto zpracovat výstupy individuálně tak, aby byly posouzeny skutečnosti z různých úhlů pohledu. Výstupem kontroly je zpráva, která v příloze obsahuje nezávislá jednotlivá vyjádření členů kontrolní skupiny a vyhodnocení účinnosti, efektivnosti a hospodárnosti těchto procesů.
Kontrolou bylo zjištěno, že Správa majetku Líšeň, p.o. nenakládala s prostředky z rozpočtu městské části účelně a hospodárně, neboť rámcové smlouvy v mnoha ohledech nesplňují předepsané právní ani obsahové náležitosti. Nejsou strukturálně ani obsahově správné, neobsahují veškeré jednotkové ceny, na jejichž základě měly být relevantně a transparentně zadávány jednotlivé smlouvy (objednávky) na základě rámcové smlouvy. Celý proces předcházejících výběrových řízení, i poté následné mnoholeté realizace, vykazuje značné množství zcela zásadních pochybení a netransparentních úkonů s ohledem na aktuální legislativu.
Mezi doporučenými opatřeními, vyplývajícími z provedené kontroly, je ukončení jednotlivých rámcových smluv a vypisování nových výběrových řízení plně v souladu s platnou legislativou. V této souvislosti je samozřejmě nutné vytvořit novou rozvahu potřebných činností pro správu bytového i nebytového fondu, přesně specifikovat smluvní podmínky, předpokládanou hodnotu a dobu trvání jednotlivých rámcových smluv a další náležitosti.
V souladu se stanovenými předpisy je třeba přijmout systémová opatření a tím dosáhnout vyšší účinnosti, funkčnosti a efektivity, a to vše v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisu a prováděcí vyhláškou k finanční kontrole č. 416/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Organizace by měla provést posouzení identifikovatelných rizik a způsob jejich ošetření s cílem hospodárně, efektivně a účelně spravovat obecní majetek.
Situací v příspěvkové organizaci se současně důkladně zabýval i Kontrolní výbor Zastupitelstva městské části Brno-Líšeň, který dospěl ke stejným závěrům a doporučil shodný další postup jaký je uveden v kontrolním protokolu veřejnosprávní kontroly.
Vedení příspěvkové organizace na základě výše uvedených doporučení zřizovatelem zadaných kontrol postupně přistupuje k ukončování rámcových smluv nutných k údržbě bytového fondu a k vypsání nových výběrových řízení. Vše zcela v souladu s platnou legislativou a v souladu s ustanoveními původních smluvních vztahů.
Je nutno provést taková opatření, aby činnost organizace, která spravuje tak rozsáhlý bytový a nebytový fond, byla transparentní, zákonná, logická a postupově při realizaci potřebných služeb, prací a dodávek řádná.
Předmětem jednotlivých veřejných zakázek bude vždy uzavření rámcové smlouvy s jedním uchazečem na dodávky, služby a práce na konkrétní časové období ( dle zákonného ustanovení maximálně čtyř let) od podpisu rámcové smlouvy podle aktuálních potřeb zadavatele. Pro stanovení přesného termínu je rozhodné ukončení zadávacího řízení.
Pro zákonný, transparentní a správný postup zadávání potřebných prací, služeb a dodávek v období, kdy je původní rámcová smlouva termínově či z hlediska předpokládaného finančního plnění vyčerpána a administrace výběrového řízení k uzavření nové rámcové smlouvy ještě není dokončena, jsme si vyžádali odborné stanovisko pana Doc, JUDr. Ing. Radka Jurčíka, Ph.D., kterýse ve své praxi zaměřuje především na expertní činnost v oblasti veřejných zakázek, je spoluautorem zákona o veřejných zakázkách a v současné době působí jako akademický pracovník Mendelovy univerzity v Brně.
Podle jeho názoru v uvedeném období zadává zadavatel jednotlivé zakázky v rámci zákonných i vlastních interních předpisů a pravidel a finančních limitů.
V každém konkrétním případě bude ze strany příspěvkové organizace Správa majetku Líšeň upřednostněn princip hospodárnosti a v přechodném období do uzavření nové rámcové smlouvy bude prováděna poptávka dalších pěti firem a jejich nabídky vyhodnocovány i současně se známými cenovými relacemi dodavatele, se kterým byla vypovězena původní smlouva.
Považujeme za nezbytné zdůraznit, že dosavadní zkušenost s výše uvedeným postupem ukazuje na fakt, že cenové nabídky takto vybrané firmy jsou finančně výhodnější v každém jednotlivém plnění, což samozřejmě přináší úspory finančních prostředků.
Pro stručné shrnutí a přehlednost :
Ukončení smluvního vztahu s jednotlivými dodavateli nemělo a nemá souvislost s řešením reklamací, stížností, zjištěných nedodělků či jiných negativních reakcí. Nebylo a nebude svévolným a jednostranným aktem nového vedení příspěvkové organizace Správa majetku Líšeň, ale součástí celkové koncepce, rozhodnutí a doporučení zřizovatele organizace pro zvýšení transparentnosti, přehlednosti a správnosti její činnosti. Smluvní vztahy jsou vypovídány se všemi dodavateli, jak bylo výše uvedeno, nejen pro jejich termínové či finanční vyčerpání, ale zejména pro chyby a nezákonné postupy při výběrových řízeních, které je předcházely.
Děkujeme tímto všem stávajícím dodavatelům za uplynulou spolupráci, věříme že podají své nabídky do nových soutěží na uzavření rámcových smluv pro následující období a pochopí jaké důvody vedly k ukončení původních smluvních vztahů i naši snahu o transparentní, účelné, efektivní a hospodárné vynakládání veřejných finančních prostředků.
Mgr. Břetislav Š t e f a n
s t a r o s t a městské části
V Brně dne 17. prosince 2013