Současná nepříznivá ekonomická situace ve společnosti se dotýká i hospodaření městské části a objemu finančních prostředků, které pro rozvoj získává ze svých příjmů. Pokud má být Líšeň místo příjemné pro život všech vrstev obyvatelstva od rodin s malými dětmi až po seniory, je ale třeba stále investovat nemalé částky do rozvoje infrastruktury, služeb, podporovat celou pestrou škálu občanských iniciativ a spolků, dbát na dobrý stav a údržbu obecního majetku. Považujeme podporu rodin s dětmi i se seniory a podporu občanských iniciativ za jednu z priorit, které není možné s odvoláváním se na současnou krizi zanedbávat.
Pokud tedy nechceme rezignovat na rozvoj obce a nechceme začít obecní majetek rozprodávat s odůvodněním, že je lépe se ho zbavit, než se starat o jeho údržbu, musíme hledat možnosti úspor a snižování nákladů na všech úrovních. Toho jsme si vědomi a své úsilí při práci pro městskou část směřujeme ke snížení částek vynakládaných za realizaci veřejných zakázek, především v oblasti stavebnictví, při zachování, případně i zvýšení kvality odvedené práce.
Z tohoto důvodu jsme iniciovali úpravu metodiky zadávání veřejných zakázek, kterou se sníží limity, tedy hodnota zakázky, při které je již nezbytné vypisovat výběrové řízení na dodavatelskou firmu. Současně při vypsání každého výběrového řízení usilujeme o prodloužení doby, po kterou je možné se do výběrového řízení přihlásit a o cílené oslovení většího počtu firem, které mohou zakázku realizovat. Toto opatření znemožňuje, aby se o zakázku ucházelo pouze několik stále se opakujících firem, zvyšuje se počet přihlášených zájemců a díky takové konkurenci se snižuje cena za realizaci zakázky.
V případě, kdy je jediným výběrovým kriteriem co nejnižší cena, existuje nebezpečí, že obec sice získá nízkou cenu, ale zároveň kvalita odvedené práce nebude nejlepší. Z toho důvodu jsme se také zaměřili na detailní kontrolu připravenosti každé zakázky. Pokud totiž usilujeme o snížení nákladů, musíme dbát na velmi pečlivou a dobře promyšlenou přípravu zadávací dokumentace. Požadované práce musí být jasně a jednoznačně specifikované, aby nedocházelo k nedbalému a nedostatečnému popisu a aby nebyly opomenuty některé důležité aspekty zakázky, které by se následně musely řešit jejím rozšiřováním a zvyšováním nákladů na ni vynaložených.
Nezaměřujeme se pouze na nově uzavírané zakázky, ale postupně rozkrýváme i smlouvy uzavřené v minulých obdobích, usilujeme o jejich revize a případné úpravy se stejným cílem – snížit vynakládané prostředky a zvýšit kvalitu odvedené práce. Jsme přesvědčeni, že tímto prospíváme nejenom občanům Líšně, ale i všem slušným a profesionálně fungujícím firmám, které jsou hrdé na svoji práci a chtějí ji odvádět kvalitně.
Přestože naše představa o úpravách byla radikálnější a považujeme za vhodné limity na vypisování veřejných zakázek ještě snížit a pečlivost a promyšlenost zadávacích dokumentací ještě zvýšit, pokládáme stávající vyjednané podmínky za dostatečné a v současné koalici maximální možné. Zvýšené úsilí a pracovní nasazení při přípravě veřejných zakázek vynaložené úředníky ÚMČ, Správy majetku Líšeň a volenými zástupci, kteří se jednotlivými zakázkami zabývají, je podle nás nezbytné. Toto jsou podle našeho názoru cesty, kterými lze ušetřit pro městskou část nemalé finanční prostředky a následně je možné investovat je tam, kde je jich třeba a kde budou využity pro široké spektrum obyvatel Líšně – do rozšiřování školek, do budování infrastruktury pro volný čas dětí, mládeže i dospělých, do zlepšování občanské vybavenosti a zeleně, do podpory služeb pro seniory.
Eliška Vondráčková
Michal Hrazdíra
členové Rady MČ