Den Země pro celou školu měli na starosti žáci? Ano! Žáci sedmých a osmých tříd si 3 týdny nacvičovali úkoly ze svých stanovišť na sobě navzájem, aby na Den Země vše klaplo, jak má. Byl nádherný slunečný den a všichni jsme s úsměvem vyrazili na stanoviště, která byla umístěna v Růženině lomu, na bývalém basketbalovém hřišti a také v nedalekém Lamacentru, zde zorganizované lektory Lamacentra. Smíšené skupinky žáků celé školy procházely stanoviště a plnily různé úkoly. V každé skupince byli žáci z 8. a 9. tříd, aby podali pomocnou ruku spolužákům z prvního stupně.
A co pro své spolužáky sedmáci a osmáci konkrétně připravili?
V lomu:
1 - Prales – biodiverzita pralesa; ohrožení pralesa kácením kvůli plantážím; puzzle orangutana
2 - Palmový olej – příběh čokoládové tyčinky, kde se bere kakao, palmový olej, cukr a další suroviny, jak získávání některých surovin ovlivňuje lidi a zvířata v pralesech; které sladkosti v sobě mají a nemají palmový olej, jež ohrožuje pralesy
3 – Spotřeba vody – dostupnost pitné vody ve světě; praktická zkouška transportu vody z místa na místo; spotřeba vody v domácnostech v ČR
4 – Katastrofy – jak vypadá krajina před a po různých katastrofách, co jednotlivé katastrofy na Zemi způsobuje – zapojení anglického jazyka - CLIL
5 – Odlov a určování vodních bezobratlých – pomocí sítek žáci lovili drobné bezobratlé v lomu a určovali je podle určovacích klíčů
6 – Ornitologie – práce s dalekohledem, hledání zalaminovaných obrázků ptáků v okolí a určování podle klíče
Na hřišti:
1 – Odpadový král – běhací štafeta v rozdělování různých odpadků do správných košů; vyhodnocení a výuka, jak správně třídit
2 – Přežití – stavba přístřešku (stanu) za nepřízně počasí; první pomoc při tepenném krvácení a tělese v ráně
3 – Pexetrio – zábavná hra připomínající pexeso (stromy, savci, ptáci…)
4 – Odlov a určování suchozemských bezobratlých – pomocí lopatky, smýkačky, síťky, exhaustoru žáci lovili drobné bezobratlé a určovali je podle určovacích klíčů
5 – Chemická havárie – improvizovaný ochranný oděv pro překonání chemicky zamořeného prostoru
V Lamacentru:
Návštěva ve výběhu lam a koz, včely a život v úle, pobytová znamení. Nabídka byla opravdu velice pestrá. Kdo prošel všechna stanoviště, nachodil zhruba 7 km, pan učitel Vardan naměřil konkrétně 10 000 kroků. Kromě nových informací a dovedností si mnozí odnesli nečekané poznání. A to, že nedaleko jejich domovů jsou nádherná místa, která stojí za to navštívit.
Kromě zmíněných stanovišť jsme měli ještě skupinu pracantů zejména ze 7. A na školní zahradě, kteří celé dopoledne pilně obhospodařovali záhonky a skleník. Díky těmto zahradníkům a jejich "velitelům" p. učiteli Čechovi a Foučkovi nám zahrada jen vzkvétá a brzy bude i plodit .
Co dodat závěrem? Snad jen slova žáků: „Jé to bylo super. A hlavně, že jsme se neučili!“ (Ale učili, jen trochu jinak).
Mgr. Zuzana Kruťová